πηγή: www.ecclesia.gr
21/10/2008
Άρχισε στις 20 Οκτωβρίου τις εργασίες του το Ι΄ Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος έως την 22α Οκτωβρίου 2008 στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, στα Μελισσιάτικα Νέας Ιωνίας Βόλου.
Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, είναι: "Η ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ". «Εις ίασιν ψυχής και σώματος».
Μετά την Ακολουθία του Αγιασμού, τους Συνέδρους προσεφώνησαν ο φιλοξενών Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δη-μητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, ο Πρόεδρος της Οργανωτι-κής Επιτροπής Σεβασμιώτατος Mητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, η Αντινομάρχης Μαγνησίας κ. Αρχοντία Βουβαλούδη, ο Αντιδήμαρχος Βόλου κ. Δημήτριος Δερβένης και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Νέας Ιωνίας κ. Δημήτριος Ρίζος.
Το μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου ανέγνωσε ο Γραμματεύς της Συνοδικής Επιτροπής Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Σεραφείμ Καλογερόπουλος, στο οποίο μεταξύ των άλλων αναφέρονται τα εξής: «Ο πιστός αποδέχεται την ύπαρξη του Χριστού στα μονοπάτια της χάριτός Του, που είναι τα αγιαστικά μυστήρια της Εκκλησίας μας και απολαμβάνει τις μεγάλες δωρεές, που πηγάζουν από αυτά. Όλοι μας γνωρίζουμε και έχουμε εμπειρία για τις αποκαλυπτικές αλήθειες και μεγάλες δωρεές του Θεού, μιας και ο Υιός και Λόγος του Θεού σαρκώθηκε για ‘μας και δεν είναι πλέον άυλος, δηλαδή εξαϋλωμένος ο Θεός της πίστεώς μας, αλλά «ηγάπησε τον κόσμον» (Ιωάν. 3,16) και εξαγίασε την ύλη. Με τρόπο ακατάληπτο χρησιμοποιεί τα στοιχεία της ύλης για να μας μεταγγίσει το αίμα Του, να μας μεταδώσει τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, να διοχετεύσει τις ιαματικές Του δυνάμεις και με κάθε πρόσφορο τρόπο μέσα από τη μυστηριακή και λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας να κάνει σε εμάς αισθητή την παρουσία Του, όσο η πρόνοια και η αγάπη Του μας αφήνει να ζήσουμε πάνω στη γη. Χαρακτηριστική απόδειξη είναι το μυστήριο του Ευχελαίου. Το λάδι, μαζί με τις δυνάμεις που έχει εναποθέσει μέσα Του ο Δημιουργός, αυτό το λάδι με τις προσευχές και των πιστών και των ιερέων, που γίνονται με πίστη, αγιάζεται, «ώστε γενέσθαι τοις χριομένοις εξ αυτού εις θεραπείαν και απαλλαγήν παντός πάθους, νόσου σωματικής, μολυσμού σαρκός και πνεύματος, και παντός κακού» (Μικρόν Ευχολόγιον, «Ευχή του Ελαίου», Αποστολική Διακονία, Ε΄ εκδ, 1972, σελ. 154). Τον παρακαλούμε εν τέλει εμείς που είμαστε συντρίμμια των ψυχών και των σωμάτων να στείλει την ιατρική Του χάρη και να μας προσφέρει υγεία ψυχής τε και σώματος.».
Και ο Μακαριώτατος κατέληξε:
«Αδελφοί μου σύνεδροι,
Η επανάκτηση της υγείας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση του καθενός. Η αποκατάσταση της υγείας γίνεται για να επανέλθουμε υγιείς στην Αγία Καθολική Εκκλησία του Χριστού και να προκόπτουμε «εν έργοις καλοίς και λόγοις αγαθοίς» (βλ. Β Θεσ. 2,17), για να δοξάζεται το άγιο όνομά Του, χάρη στην επίκληση του οποίου «παν δώρημα τέλειον» καταπέμπεται «άνωθεν υπό του πατρός των φώτων» (Ιακ. 1,16). Εύχομαι ολόψυχα ο αγαθός και φιλάνθρωπος Κύριος να ευλογήσει και αυτό το Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο, να φανερώσει σε όλους μας χαρίσματα ιαμάτων και να μας δωρήσει «την πάντα νουν υπερέχουσαν» ειρήνη (Φιλ. 4,7) και χαρά σε κάθε βήμα της ζωής μας, ώστε να συμβαίνει σ’ όλους μας το του αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου: «Τις δε Χριστιανών αληθής κατάπαυσις ετέρα, η των της αμαρτίας παθών η απολύτρωσις και η πληρεστάτη και ενεργής του Αγίου Πνεύματος εν τη καθαρά καρδία ενοίκησις;» (Φιλοκαλία, τομ. Γ, σελ. 182)».
Μετά το διάλειμμα, έλαβε χώρα η πρώτη συνεδρία κατά την οποία ομίλησαν οι παρακάτω αναφερόμενοι με τα εξής θέματα:
Ο πρώτος Εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Πέτρος Βασιλειάδης, Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ανέπτυξε το θέμα: «Ιησούς Χριστός, ο ιατρός των ψυχών και σωμάτων (βιβλική προσέγγιση)», ο οποίος τόνισε μεταξύ των άλλων: «Ο Ιησούς Χριστός κατανοείται στην Αγία Γραφή ως ιατρός ψυχών και σωμάτων, τού συνόλου δηλαδή της ψυχοσωματικής ανθρωπίνης υποστάσεως. Με τους όρους όμως ιάσεως και θεραπείας και τις πολλές σχετικές ευαγγελικές διηγήσεις προσδιορίζεται η ολιστική αντίληψη της σωτηρίας. Επομένως η ίαση την οποία προσφέρει η Εκκλησία δια των μυστηρίων της έχει ευρύτερες προεκτάσεις καλύπτοντας και την αποκατάσταση της ελευθερίας, της ειρήνης, της δικαιοσύνης, αλλά και της κατάργησης των άδικων δομών της κοινωνίας. Έχει ως εκ τούτου εσχατολογική διάσταση» .
Ο δεύτερος εισηγητής, Ελλογιμώτατος κ. Αθανάσιος Παπαρνάκης Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ανέπτυξε το θέμα: «Η ασθένεια και η αμαρτία στη βιβλική θεολογία». Μεταξύ άλλων τόνισε: «ακολουθώντας τις βασικές γραμμές της βιβλικής σκέψης, διαπιστώνουμε ότι η αμαρτία διατάραξε την ισορροπία των σχέσεων του ανθρώπου με το Θεό, διαταράσσοντας στη συνέχεια το σύνολο της δημιουργίας του Θεού. Εκδήλωση της δυσαρμονίας αυτής στο ανθρώπινο βίο είναι η ύπαρξη της φθοράς και της ασθένειας με αποκορύφωμα το θάνατο. Με το θάνατο και την Ανάσταση του Χριστού καταργείται η δύναμη της αμαρτίας και αποκαθίστανται οι οντολογικές της συνέπειες για τον άνθρωπο. Εκδήλωση της αποκατάστασης αυτής είναι η σωματική ίαση. Χώρος πραγμάτωσης της νέας αυτής πραγματικότητας είναι η Εκκλησία και μέσον η λειτουργική της πράξη.»
Ακολούθησε συζήτηση επί των Εισηγήσεων μεταξύ των Συνέ-δρων και Εισηγητών και μετά το πέρας της συνεδρίας προ-σφέρθηκε δείπνο και τελέστηκε η ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου και της Θείας Μεταλήψεως.
Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου
21/10/2008
Άρχισε στις 20 Οκτωβρίου τις εργασίες του το Ι΄ Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος έως την 22α Οκτωβρίου 2008 στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, στα Μελισσιάτικα Νέας Ιωνίας Βόλου.
Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, είναι: "Η ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ". «Εις ίασιν ψυχής και σώματος».
Μετά την Ακολουθία του Αγιασμού, τους Συνέδρους προσεφώνησαν ο φιλοξενών Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δη-μητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, ο Πρόεδρος της Οργανωτι-κής Επιτροπής Σεβασμιώτατος Mητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, η Αντινομάρχης Μαγνησίας κ. Αρχοντία Βουβαλούδη, ο Αντιδήμαρχος Βόλου κ. Δημήτριος Δερβένης και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Νέας Ιωνίας κ. Δημήτριος Ρίζος.
Το μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου ανέγνωσε ο Γραμματεύς της Συνοδικής Επιτροπής Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Σεραφείμ Καλογερόπουλος, στο οποίο μεταξύ των άλλων αναφέρονται τα εξής: «Ο πιστός αποδέχεται την ύπαρξη του Χριστού στα μονοπάτια της χάριτός Του, που είναι τα αγιαστικά μυστήρια της Εκκλησίας μας και απολαμβάνει τις μεγάλες δωρεές, που πηγάζουν από αυτά. Όλοι μας γνωρίζουμε και έχουμε εμπειρία για τις αποκαλυπτικές αλήθειες και μεγάλες δωρεές του Θεού, μιας και ο Υιός και Λόγος του Θεού σαρκώθηκε για ‘μας και δεν είναι πλέον άυλος, δηλαδή εξαϋλωμένος ο Θεός της πίστεώς μας, αλλά «ηγάπησε τον κόσμον» (Ιωάν. 3,16) και εξαγίασε την ύλη. Με τρόπο ακατάληπτο χρησιμοποιεί τα στοιχεία της ύλης για να μας μεταγγίσει το αίμα Του, να μας μεταδώσει τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, να διοχετεύσει τις ιαματικές Του δυνάμεις και με κάθε πρόσφορο τρόπο μέσα από τη μυστηριακή και λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας να κάνει σε εμάς αισθητή την παρουσία Του, όσο η πρόνοια και η αγάπη Του μας αφήνει να ζήσουμε πάνω στη γη. Χαρακτηριστική απόδειξη είναι το μυστήριο του Ευχελαίου. Το λάδι, μαζί με τις δυνάμεις που έχει εναποθέσει μέσα Του ο Δημιουργός, αυτό το λάδι με τις προσευχές και των πιστών και των ιερέων, που γίνονται με πίστη, αγιάζεται, «ώστε γενέσθαι τοις χριομένοις εξ αυτού εις θεραπείαν και απαλλαγήν παντός πάθους, νόσου σωματικής, μολυσμού σαρκός και πνεύματος, και παντός κακού» (Μικρόν Ευχολόγιον, «Ευχή του Ελαίου», Αποστολική Διακονία, Ε΄ εκδ, 1972, σελ. 154). Τον παρακαλούμε εν τέλει εμείς που είμαστε συντρίμμια των ψυχών και των σωμάτων να στείλει την ιατρική Του χάρη και να μας προσφέρει υγεία ψυχής τε και σώματος.».
Και ο Μακαριώτατος κατέληξε:
«Αδελφοί μου σύνεδροι,
Η επανάκτηση της υγείας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση του καθενός. Η αποκατάσταση της υγείας γίνεται για να επανέλθουμε υγιείς στην Αγία Καθολική Εκκλησία του Χριστού και να προκόπτουμε «εν έργοις καλοίς και λόγοις αγαθοίς» (βλ. Β Θεσ. 2,17), για να δοξάζεται το άγιο όνομά Του, χάρη στην επίκληση του οποίου «παν δώρημα τέλειον» καταπέμπεται «άνωθεν υπό του πατρός των φώτων» (Ιακ. 1,16). Εύχομαι ολόψυχα ο αγαθός και φιλάνθρωπος Κύριος να ευλογήσει και αυτό το Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο, να φανερώσει σε όλους μας χαρίσματα ιαμάτων και να μας δωρήσει «την πάντα νουν υπερέχουσαν» ειρήνη (Φιλ. 4,7) και χαρά σε κάθε βήμα της ζωής μας, ώστε να συμβαίνει σ’ όλους μας το του αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου: «Τις δε Χριστιανών αληθής κατάπαυσις ετέρα, η των της αμαρτίας παθών η απολύτρωσις και η πληρεστάτη και ενεργής του Αγίου Πνεύματος εν τη καθαρά καρδία ενοίκησις;» (Φιλοκαλία, τομ. Γ, σελ. 182)».
Μετά το διάλειμμα, έλαβε χώρα η πρώτη συνεδρία κατά την οποία ομίλησαν οι παρακάτω αναφερόμενοι με τα εξής θέματα:
Ο πρώτος Εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Πέτρος Βασιλειάδης, Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ανέπτυξε το θέμα: «Ιησούς Χριστός, ο ιατρός των ψυχών και σωμάτων (βιβλική προσέγγιση)», ο οποίος τόνισε μεταξύ των άλλων: «Ο Ιησούς Χριστός κατανοείται στην Αγία Γραφή ως ιατρός ψυχών και σωμάτων, τού συνόλου δηλαδή της ψυχοσωματικής ανθρωπίνης υποστάσεως. Με τους όρους όμως ιάσεως και θεραπείας και τις πολλές σχετικές ευαγγελικές διηγήσεις προσδιορίζεται η ολιστική αντίληψη της σωτηρίας. Επομένως η ίαση την οποία προσφέρει η Εκκλησία δια των μυστηρίων της έχει ευρύτερες προεκτάσεις καλύπτοντας και την αποκατάσταση της ελευθερίας, της ειρήνης, της δικαιοσύνης, αλλά και της κατάργησης των άδικων δομών της κοινωνίας. Έχει ως εκ τούτου εσχατολογική διάσταση» .
Ο δεύτερος εισηγητής, Ελλογιμώτατος κ. Αθανάσιος Παπαρνάκης Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ανέπτυξε το θέμα: «Η ασθένεια και η αμαρτία στη βιβλική θεολογία». Μεταξύ άλλων τόνισε: «ακολουθώντας τις βασικές γραμμές της βιβλικής σκέψης, διαπιστώνουμε ότι η αμαρτία διατάραξε την ισορροπία των σχέσεων του ανθρώπου με το Θεό, διαταράσσοντας στη συνέχεια το σύνολο της δημιουργίας του Θεού. Εκδήλωση της δυσαρμονίας αυτής στο ανθρώπινο βίο είναι η ύπαρξη της φθοράς και της ασθένειας με αποκορύφωμα το θάνατο. Με το θάνατο και την Ανάσταση του Χριστού καταργείται η δύναμη της αμαρτίας και αποκαθίστανται οι οντολογικές της συνέπειες για τον άνθρωπο. Εκδήλωση της αποκατάστασης αυτής είναι η σωματική ίαση. Χώρος πραγμάτωσης της νέας αυτής πραγματικότητας είναι η Εκκλησία και μέσον η λειτουργική της πράξη.»
Ακολούθησε συζήτηση επί των Εισηγήσεων μεταξύ των Συνέ-δρων και Εισηγητών και μετά το πέρας της συνεδρίας προ-σφέρθηκε δείπνο και τελέστηκε η ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου και της Θείας Μεταλήψεως.
Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου